Henke, Ludgerus; GCC Teaching: Die Anwendung des Conjoint-Measurement im Marketing – Stand der Forschung, GCC, Paderborn 2006.

THEMES: Henke, Ludgerus | GCC Teaching\...\3 Completed
META STRUCTURES: GCC Teaching\...\All | GCC Teaching\...\Marketing | HP\...\Processed
YEAR: 2006
 
Summary
Management Summary (english):

The conjoint analysis (also known as Conjoint-Measurement) is an important procedure in market analysis, especially aimed at new product planning, how a new product has to optimally meet the market needs and requirements.
I set myself in my master’s thesis the task of representing the conjoint analysis with procedure variations, to examine the advantages and disadvantages and subsequently look at improvements. In general it is my opinion that the conjoint analysis is a procedure with a great future although it is still in a stormy development phase.
Even if the multivariate analysis procedure has not quite matured, and still not for some time there is room for improvement, particularly the development for online conjoint analysis will soon have a large resonance. Which company would not like to know how there products measures up against their competitor and how should it look and feel to gain a higher level of acceptance and be one step ahead of its competitors?

Wichtige Punkte für das Management (deutsch):

Die Conjoint-Analyse (auch Conjoint-Measurement genannt) ist ein wichtiges Verfahren in der Marktforschung, welches im Rahmen der Neuproduktplanung darauf abzielt, wie ein neues Produkt in Hinsicht auf die Bedürfnisse des Marktes optimal zu gestalten ist. Ich habe mir in meiner Diplomarbeit zur Aufgabe gestellt, die Conjoint-Analyse mit ihren Verfahrens-variationen vorzustellen, diese auf Vor- und Nachteile zu begutachten und im Anschluss Verbesserungsmöglichkeiten zu offenbaren. Insgesamt komme ich zu dem Ergebnis, dass die Conjoint-Analyse, obwohl sie sich noch in stürmischer Entwicklung befindet, ein Verfahren mit großer Zukunft ist. Auch wenn dieses multivariate Analyseverfahren noch längst nicht ausgereift ist und es noch immer Verbesserungsmöglichkeiten gibt, wird vor allem die weiter-entwickelte Online-Conjoint-Analyse demnächst eine große Resonanz besitzen. Welches Unternehmen möchte unter dem heutigen Wettbewerbsdruck nicht erfahren, wie ihr Produkt aussehen müsste, damit es eine große Akzeptanz und ein hohes Ansehen erhält?